Operaties zijn weer opgestart!

26 april 2022 - Dakar-Plateau, Senegal

Hallo iedereen!

We zijn erg blij allemaal aan boord. Gisteren zijn de operaties na een week uitstel hervat dus is er weer werk aan aan de winkel. Het aantal mensen in isolatie daalt nu flink en ook de griep lijkt minder rond te gaan gelukkig. Gisteren kwam ik de Nederlandse vlag tegen in de haven. Er zijn trouwens ook veel Nederlanders aan boort. Een van de dames kwam op het goede idee om de families en mensen in quarantaine, tomatensoep en stokbrood te brengen. Dat werd erg gewaardeerd.

Ik heb nu 3 nachtdiensten en er zijn weer nieuwe patiënten op de afdeling. Maxfax (mond-kaak-aangezicht) is een specialisme waar ik niet zoveel kennis over heb dus heb ik in de nachtdienst mooi tijd om dat allemaal uit te zoeken. afgelopen dagen. Toen ik gisteravond op de afdeling kwam om 22.00 u (ja, nachtdiensten beginnen heel wat eerder dan thuis), was het een vrolijke boel. Er waren 2 kinderen opgenomen die vandaag geopereerd zouden worden. Ze waren heel vrolijk en iedereen die kwam kijken kreeg van het jongetje een sticker op het hoofd. Om 02.00 u kwam ik erachter dat ik hem nog op had. Het meisje was nog vrolijker en was aan het dansen op een liedje dat hier veel gezongen wordt. En daar moesten we natuurlijk allemaal aan mee doen. De tekst is heel eenvoudig en bestaat uit 2 woorden: Bambelela en Yesu (het is een christelijk lied). Tijdens kerkdiensten hier wordt het ook gezongen met bijbehorende dans. Aan de andere kant van de afdeling lagen 2 patiënten die net de operatie gehad hadden dus die bleven wel in bed liggen.

Mijn werkzaamheden deze nacht waren nogal divers. De ene patient had wat extra controle nodig omdat haar bloeddruk flink daalde en ze een hoge hartslag had. Aan het begin van mijn dienst kreeg ze dus nog extra vocht en het basisinfuus werd flink opgehoogd. Deze nacht had ik 4 patiënten en het was allemaal nogal nieuw voor mij aangezien ik nog geen preoperatieve patienten hier heb gehad. Wat er allemaal gebeuren moet, is heel duidelijk vastgelegd maar het is meer dat je niet altijd weet waar je de informatie vinden kunt. In de map zit een ‘pathway’, een zorgplan, dat je volgen moet. Er worden afspraken gemaakt over vanaf wanneer de patient nuchter moet blijven en welke premedicatie ze krijgen moeten. Dat is vaak midazolam (de infuusvloeistof wordt oraal ingenomen) en paracetamol. Verder krijgen ze zoveel mogelijk te drinken voordat ze nuchter moeten blijven, in ieder geval 1 beker met Tang. Dat is een soort energydrink waar veel suiker en wat vitamines en mineralen in zitten.

Iedereen is ook erg blij dat we weer 3 keer op een dag eten kunnen. Hopelijk blijven de besmettingen afnemen en kunnen we ook aan boord weer in kleine groepjes bij elkaar komen om van alles te doen. Je kunt je hier prima terugtrekken maar eigenlijk willen de meesten toch samen dingen ondernemen. In de eerste week toen alles nog een beetje normaal was, zie je dat er veel spellen gedaan worden, samen puzzels maken, samen sporten, samen wandelen, kletsen op dek 7. Dat komt langzaam weer terug maar we mogen maximaal met 3 personen en FFP2 maskers bij elkaar zitten dus dat is nog niet erg aantrekkelijk.

PS: al het geschrevene betreft mijn eigen ervaringen en is uitsluitend bedoeld om u daarvan op de hoogte te houden.

1. Janet:
    27 april 2022
    Wat goed om te horen Jentina. Veel succes!!