Update week 3

3 mei 2022 - Dakar, Senegal

De afgelopen week heb ik flink wat diensten op de afdeling kunnen werken. Het wordt nu ook flink drukker met nieuwe opnames en pas geopereerde patiënten. Omdat eigenlijk alle patiënten aan of in het mond- en kaakgebied geopereerd worden, hebben ze na de operatie vaak sondevoeding of een vloeibaar dieet. Voorafgaand aan de operatie hebben veel mensen ook een slechtere voedingstoestand door het probleem waaraan ze nu geholpen hopen te worden. Eten is hier dan ook super belangrijk. Je ziet veel kinderen en volwassenen met ondergewicht. Veel medicijnen zoals pijnstilling en antibiotica moet op het (onder)gewicht aangepast wordt. In Nederland is het bijvoorbeeld heel normaal om 1000 mg paracetamol te geven, dat heb ik hier nog geen een keer gegeven.
Veel patiënten krijgen sondevoeding, we stellen dat zelf samen aan de hand van wat er voorgeschreven is. Het wordt dan op vaste momenten gegeven en voor mijn gevoel ben je als verpleegkundige zowat de hele dag bezig om eten klaar te maken. Het plafond is niet zo hoog, infuuspalen voor sondevoeding of infusen zijn er dan ook niet zoveel want dat neemt teveel ruimte in, kijk maar op de foto voor een indruk hoe vol de afdeling staat. De patienten waren op dat moment naar Dek 7 voor wat frisse lucht. Ter compensatie van de ontbrekende infuuspalen zijn er magnetische haakjes (magneten zijn favoriet hier aan boord want er is veel van metaal) aan het plafond waar we de zakken/flessen aan hangen. Infuuspompen gebruiken we hier niet veel, gewoon ouderwets op de hand en maar druppels tellen. Afgelopen week heb ik voor het eerst patiënten opgenomen hier. Er wordt erg op hygiene gehamerd, als ze op de afdeling komen wordt gevraagd om te douchen en uitleg gegeven over handdesinfectie. Dat doet iedereen vervolgens trouw. Verder wordt er veel uitleg gegeven over alles wat er te verwachten is. Grote hulde aan de Daycrew, zij vertalen alles voor ons en zijn onmisbaar! Ze helpen ook met het klaarmaken van eten en het doen van spellen en mensen op hun gemak stellen.

Op dit moment zijn er veel kinderen op de afdeling, dat ben ik niet gewend dus ik leer er veel van. Wat voor bloeddruk en hartslag past bij welke leeftijd, hoe geef je medicijnen, enzovoort. Ik ben gewend om bijvoorbeeld na het geven van sondevoeding de sonde door te spoelen met water. Bij kinderen moet je er om denken dat je dan niet te veel geeft want zij zijn natuurlijk veel kleiner! Het is ook heel gezellig hier nu op de afdeling. De kinderen hebben veel plezier met spellen en ballonnen en van donateurs krijgen we stickervelletjes waarmee iedereen en alles volgeplakt wordt. Als je hier op de afdeling komt is de eerste gedachte waarschijnlijk: wat een drukte en wat een mensen. Als je de structuur eenmaal doorhebt, waardeer je de gezelligheid. In Nederland lopen we er wel eens tegen aan dat mensen niet voldoende beweging krijgen. De oplossing kan heel makkelijk zijn kwam ik achter. Zorg voor vrolijkheid en gelach, zeg dat het tijd is om met elkaar de gang op te gaan. Iedereen, zelfs de patienten met veel pijn, komt uit bed om mee te doen. Patiënten die de dag voor de operatie opgenomen worden, kijken heel verbaasd maar doen mee en weten vervolgens dat dit naast Deck 7 Time, het vaste beweegmoment is. Als iedereen er is, een paar keer de gang op en neer met ballen, ballonnen en muziek en iedereen heeft zijn beweging weer gehad. Scheelt weer een hoop fraxiparine en compressiekousen. Heb hier nog geen patienten met oedemen (vochtophoping) in de benen gezien.

20220502_15281320220430_184743

1. Janet:
    4 mei 2022
    Leuk om te lezen Jentina. Het klinkt alsof je het goed naar je zin hebt. Veel succes!!
  2. Jennie:
    6 mei 2022
    zie ik nu stapel bedden??
  3. Jentina Eikelenboom:
    9 mei 2022
    Ja dat heb je goed gezien. De onderste matrassen zijn voor de caregivers, familie die met de kinderen mee gaat en ons helpt met de basiszorg. Soms ben je op zoek naar je patiënt en vind je ze onder hun eigen bed. Wat er nu op de afdeling staat is nog maar de helft van wat er voor Covid stond…
  4. Sybrechtje Stoker:
    8 mei 2022