Oriëntatiedag en eerste werkdag (met abrupt einde)

13 april 2022 - Dakar-Plateau, Senegal

Afgelopen maandag kreeg de nieuwe crew, waaronder ik dus, een oriëntatiedag voorgeschoteld na de maandagochtend briefing. De maandagochtend briefing bestaat uit het onder de aandacht brengen van de activiteiten aan boord, waaronder het pastoraat. Omdat het komend weekend Pasen is, wordt daar deze week veel aandacht aan besteed door allerlei activiteiten. Na de briefing begon de new crew oriëntatie. We kregen informatie van de beveiliging, de crew nurse (verpleegkundige voor het personeel), het pastoraat, enzovoort. Na deze new crew oriëntatie ging ik met de andere verpleegkundigen verder met de oriëntatie voor de afdeling waarop we komen te werken. Het ziekenhuis werkt met een papieren dossier, dat ben ik niet echt gewend. Het dossier is heel overzichtelijk ingedeeld en voor de alle operaties zijn plannen opgesteld voor de zorg op de afdeling. Nadat we het dossier doorgenomen hebben, hebben we geoefend met het invullen van medicatie formulieren waarop bij het geven van de medicijnen afgetekend moet worden. Al met al veel geleerd over hoe alles hier reilt en zeilt!

Inmiddels ben ik ook een beetje wegwijs op het schip. Zelf verblijf ik dus op de 6e verdieping in een familie kamer. Op deze verdieping bevindt zich o.a. de was ruimte, een keuken voor het personeel dat zelf wat bakken/koken wil, een bibliotheek en een lounge ruimte. In totaal zijn er 7 verdiepingen. Op de 7e is het dek en op de 3e bevindt zich het ziekenhuis, de operatiekamers en de hutten voor veel van de verpleegkundigen. Als je op het schip wilt komen, ga je eerst met de trap (een hele sjouw met bagage!) langs de beveiliging waarbij je in- en uitcheckt en kom je bij de receptie. Dat is allemaal op de 5e verdieping, daar is ook het restaurant en een café. Iedere maaltijd kun je eten in het restaurant krijgen, behalve de lunch in het weekend.

Gisteren was mijn eerste werkdag, een avonddienst. In de ochtend heb ik daarom eerst met iemand een poos op het dek en bij het zwembad gezeten om wat informatie over de afdeling door te nemen. In het begin van de middag was er nog een scholing maar om 2 uur startte ik op de afdeling. Ik werkte samen met een verpleegkundige die er al langer werkt. Tijdens de overdracht kwam een van onze patiënten terug van de OK en moest hij eerst goed op zijn plek terecht komen. Toen kon ik direct oefenen met het dossier dat ingevuld moest worden met de medicatievoorschriften, enzovoort. De andere patiënten die daartoe in staat waren, gingen ondertussen naar dek 7 om even in de buitenlucht te zijn.
Tijdens het begin van de dienst kreeg ik van alles te zien en te horen maar mijn dienst eindigde om 5 uur nogal abrupt. Helaas bleek ik in contact te zijn geweest met iemand die positief testte op Covid, geen idee wie/waar/wanneer dus dat maakt het allemaal een beetje onzeker. Ik werd gevraagd naar mijn kamer te gaan. Omdat ik deze deel met anderen, werd ik naar een andere gebracht, daar verblijf ik nu voor 3 dagen en hoop ik heel erg dat mijn testen negatief blijven!

1. Lisette de Cuba:
    Jeetje Jentina,
    Wat een bijzonder verloop van je 1e werkdag! Zoals je het beschrijft lijkt het wel relaxt werken. Als je mag werken😬. Balen om weer 3 dagen in quarantaine te moeten… sterkte ermee en 🤞🏼 voor een negatieve test!
    Groetjes Lisette
  2. Janet:
    13 april 2022
    Hee Jentina, wat balen dat je nu in quarantaine zit!! Hopelijk blijven je testen negatief! Veel succes, hopelijk kun je je wat vermaken in zo'n klein kamertje. Zet hem op daar. X
  3. Corine Eikelenboom:
    13 april 2022
    Leuk om je verhaal te lezen, dan krijgen wij ook mee wat je beleeft. En inderdaad ook de kleine dagelijkse dingen, die normaal in het grote verhaal verdwijnen. Het beste met de quarantaine.
  4. Martine:
    14 april 2022
    Hey Jentina, Wat leuk dat je een blog bijhoudt.
    Zo krijgen we een beetje beeld wat je allemaal beleeft. Jammer van de quarantaine, hoop dat je snel je werk weer voort mag zetten! Succes daar xx
  5. Hermien Eikelenboom:
    14 april 2022
    Ach jentina war vervelend zeg!! Dus je weet niet eens wie je besmet zou kunnen hebben. Jammer!! Daarvoor ben je daar niet he?. We hopen dat je snel weer verder mag met je werk!
  6. Lizenka:
    15 april 2022
    He wat jammer dat je nu weer in quarantaine moet. Hopelijk blijven je testen negatief! Succes en blijf positief!!
  7. Fie Eikelenboom:
    15 april 2022
    Oeps, dat is inderdaad een abrupt einde van je 1e werkdag!! Hopelijk blijft het bij 3 dagen quarantaine en mag je snel weer aan het werk!