Week 4 achter de rug!

11 mei 2022 - Gorée, Senegal

Hallo allemaal,

Een update over van alles wat er gebeurd is de afgelopen week. Wat covid betreft is het code groen!!! Geen covid meer aan boord. We kunnen het schip weer verlaten en mogen weer met taxi’s ergens heen. Dat merk je direct, veel mensen plannen uitjes en hier in de omgeving zijn verschillende mooie plekken om heen te gaan. Ook aan boord worden weer veel activiteiten in groepen gedaan en ik heb het dus erg druk met van alles. Op de 6e verdieping in het midden van het schip, midships geheten, zijn allemaal zitjes. Daar worden spellen en dergelijke georganiseerd, ik ben al een paar interessante tegen gekomen. Onder andere Qwirkle en Spot-it en op zondag wordt er Catan georganiseerd, dat is mij een beetje te complex. Buiten worden voetbalwedstrijden, volleybal, frisbee en basketbal georganiseerd.

Ik ben maar eens naar een supermarkt geweest. Zodra je van het terrein van ons schip komt, stap je in een andere wereld, op ons terrein is het namelijk schoon en opgeruimd. Zoals u misschien weet, ligt de Africa Mercy in de haven. Om ons heen worden constant schepen gelost en is veel vrachtverkeer. Afgelopen week werd er een schip met kunstmest gelost aan de overkant van de haven, ik kan u garanderen dat dat erg stoffig is en goed stinkt! In de plaatsen naast ons wordt veelal rijst, zout en dat soort dingen gelost. De balen worden met een takel uit het ruim gehesen en vervolgens een voor een op de nek genomen en op de vrachtwagen gestapeld. Als we door de bewaakte poort van ons terrein gaan, komen we op de weg waar alle vrachtwagens wachten om geladen te worden. Deze loop je af en vervolgens kom je bij een poortje waar het altijd erg druk is met komende en gaande havenwerkers. Denk maar niet dat je via de grote poort naar de weg kunt want dan wordt je teruggefloten. Eenmaal uit de haven is de drukte ongeveer 10 keer erger, dat houdt in dat het verkeer vaak muurvast en stil staat. Een hoop uitlaatgassen en getoeter, auto’s die midden op de weg stil gaan staan, scooters die overal tussendoor vliegen, enzovoort. Ik geloof dat het normaal is om aan de rechterkant te rijden maar dat is niet altijd duidelijk zeg maar. Al lopend door de stad viel het me op dat er veel tegenstellingen zijn, sommige gebouwen en auto’s zijn heel luxe, andere juist weer erg verwaarloost. Verder is het hier erg stoffig en ik ben heel benieuwd wat er gebeurd als het regenseizoen aanbreekt.

Uiteindelijk kwam ik (samen met iemand anders van boord) in de supermarkt. Daar vindt je veel producten terug die we ook gewoon in Nederland hebben. Er zijn ook verschillen, er is namelijk niet zo’n grote bakkersafdeling maar wel veel Franse patisserie zoals croissants, pain-au-chocolate, enzovoort. Ik moest er heen omdat ze hier aan boord een keuken hebben waar wij gebruik van kunnen maken en omdat ik toch veel vrije tijd had, wilde ik graag wat bakken! Het werden koekjes en mijn kamergenoten waren er ook erg blij mee.

Wat werk betreft ben ik 2 keer een zondag vrij gekregen, dat was natuurlijk heerlijk. Een andere dienst heb ik ingevuld bij hospital supply, de ziekenhuisbevoorrading. Het magazijn bestaat uit een ruimte van waaruit hardlopende voorraad verdeeld wordt en een een ruimte in de neus van het schip waar 2 lagen zeecontainers vol met allerlei artikelen staan. Ik bleek er samen met een andere Nederlandse verpleegkundige ingedeeld te staan en dat was erg gezellig! Omdat we afgelopen week geswitcht zijn naar plastische chirurgie als belangrijkste chirurgie voor de komende weken, moesten sommige voorraden gecontroleerd worden om te voorkomen dat er straks tekorten zijn. Als klap op de vuurpijl heb ik ook nog een dag kaarten gemaakt voor verpleegkundigen die de komende weken vertrekken. Samen met een andere verpleegkundige hebben we er 25 gemaakt. Dat zou genoeg moeten zijn voor de komende weken.

Deze week ben ik weg geweest naar een biologische boerderij en werk ik op een andere afdeling maar daarover de volgende update meer!

1. Sijke:
    12 mei 2022
    Wat geweldig wat je meemaakt !!geniet er van en Gods Zegen voor het toekomende groetjes Rudmer Sijke