Week 8 Laatste week aan boord

Hallo allemaal!

IMG-20220528-WA0001

En dit is dan de laatste week aan boord van de Africa Mercy, een drukke week ook. De Global Mercy is nu in Dakar en er is van alles georganiseerd voor de Africa Celebration. Afgelopen maandag kwamen er presidenten van een aantal Afrikaanse landen naar onze dock en afgelopen vrijdag was de inhuldiging van de Global Mercy met een fakkeloptocht. Helaas kon ik er beide keren niet bij aanwezig zijn omdat ik aan het werk was. Op de afdeling konden we het wel volgen met een livestream.

Maandagavond na het werk hebben we de verjaardag van een van de verpleegkundigen gevierd. Onderweg kwamen we een enorme baobab boom tegen. De locatie van het restaurant was aan de oceaan en het was heerlijk weer.

IMG-20220601-WA0002IMG-20220601-WA0004

De andere dagen heb ik ook gewerkt en we zijn weer gestart met Maxfax (mond-kaak-aangezichtschirurgie). Iedereen is weer op zijn eigen afdeling aan het werk. In de voorgaande weken was iedereen overal aan het werk. En dat was soms nogal rommelig. Het gebeurde namelijk wel dat je op de ene afdeling een paar en op de andere afdeling een paar patiënten had. De patiënten na plastische chirurgie verblijven langer in het ziekenhuis dan het geval is bij andere ziekenhuizen. Maar nu loopt alles weer gestructureerd. Als verpleegkundige ben je weer bezig om iedereen zijn vloeibare dieet te geven, via een voedingssonde of soms mogen ze gewoon drinken. Door de grote operaties is het vaak zo dat de patiënten een aantal dagen niets via de mond mogen eten en dus krijgen ze een voedingssonde.

Vandaag is de dag dat ik naar Nederland vertrek. Morgen zullen nog meer mensen vertrekken en tot onze verrassing bood het afdelingshoofd van het ziekenhuis in de Global Mercy ons een tour aan! Omdat er vandaag en morgen zoveel verpleegkundigen weggaan. Om 9 uur heb ik dus met wat anderen de Global Mercy van dichtbij bekeken. Het is enorm, nieuw, schoon, stil, een hotel, een ziekenhuis, enzovoort. Het is echt prachtig. Heel anders dan de Africa Mercy, dat wel. Ik zou er de eerste 3 weken constant verdwalen! Het ziekenhuis is echt tiptop in orde, ook hier zijn stapelbedden maar ze zijn nieuwer en mooier. De IC ziet er geweldig uit en op de afdelingen hebben ze een teampost die veel lijkt op die van de IC waar ik thuis werk. En wat helemaal geweldig is: er zijn bij wc’s bij de IC-bedden!
Sinds gisteren komt er veel zand uit de lucht vallen dus alles is met een bruin-oranje laagje bedekt. Dat heb ik nog niet eerder gezien hier, volgens mij is het een hele klus om alles weer schoon te krijgen.

20220603_09432720220603_09421220220603_09555620220603_09385020220603_093448

Vanmiddag heb ik mijn tassen gepakt en afscheid genomen van de collega’s op de afdeling. Om half 6 hoop ik te vertrekken, vrienden brengen me naar de luchthaven. Hopelijk zie ik jullie allemaal snel weer! Misschien hadden jullie het al gehoord maar ik ben tante geworden dus de eerste stop op de terugweg naar huis zal bij Teake zijn!

IMG-20220603-WA0004

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor alle berichten en reacties! Het was en is erg fijn om van jullie te horen.

1. Sabyna:
    Jentina,
    Een hele goede terugreis. En ik heb genoten van je reisverslagen. Wat ben jij een ervaring rijker zeg. 🙌
    Groetjes Sabyna
  2. Jelly Kooistra:
    3 juni 2022
    Goede reis terug! jouw verhalen waren fijn om te lezen en liet een kijkje zien over wat Mercyship is en inhoud.
    Hopelijk tot volgende week🤗🤗
  3. Janet:
    5 juni 2022
    Geweldig Jentina! Goede reis naar huis en tot gauw!