Week 6

25 mei 2022 - Dakar-Plateau, Senegal

Weer voor een duik in de oceaan gegaan in de vroege ochtend deze week, de vissers kwamen een collega oppikken ‘s ochtends vroeg. Ze komen met het bootje vol gas op het strand afvaren, zetten de motor uit en glijden zo het strand op. Ook proberen ze altijd met je te praten, maakt niet uit of je de taal niet spreekt. Inmiddels heb ik een klein beetje Wolof geleerd, en wat Frans. En er zijn ook regelmatig mensen die toch wat Engels spreken. Dus dan heb je al gauw een heel gesprek.

IMG-20220514-WA0007IMG-20220514-WA0006IMG-20220514-WA0002

Op maandag startte ik met nachtdiensten. Ondertussen werden aan boord Koningsspelen gehouden omdat het niet kon op Koningsdag zelf vanwege covid. Patienten na plastische chirurgie blijven een lange tijd aan boord en inmiddels is daarom een derde afdeling geopend. Mijn diensten werden dus ook ongeveer over alle afdelingen verdeeld. De eerste begon met de meeste patiënten op mijn eigen afdeling en 2 op plastisch, de tweede andersom en de derde alleen op plastische chirurgie. Tijdens de nachtdienst was het niet erg druk zodat ook de Daycrew slapen kon. Zij werken namelijk 12-uurs diensten vanaf 7 uur ‘s ochtends of ‘s avonds en hebben vaak nog een studie of baan daarnaast. Degene met wie ik samenwerkte, ging de volgende ochtend direct naar de universiteit voor haar studie management en ‘s middags als ze thuis kwam na het eten weer naar ons toe. Dat zijn geen uitzonderingen. Ze vertelde me echter dat het werk haar veel positieve energie gaf en dat ze erg blij was dat ze helpen kon met het vertalen om zo iets voor haar land te betekenen. Ook wilde ze bewijzen dat haar zus geen gelijk had toen die zei dat ze het niet zou kunnen… Tijdens de nachtdienst is het de bedoeling dat je het dossier bijwerkt voor de volgende dag, nieuwe papieren toevoegen, enzovoort. Bij de patiënten na plastische chirurgie moeten we ook om de zoveel uur controleren hoe de doorbloeding van de geopereerde ledematen is. En verder af en toe pijnstilling geven en andere gebruikelijke dingen die je ‘s nachts doet. Op 1 of andere manier kan het licht niet overal uit maar daar is een creatieve oplossing voor bedacht.

20220519_05134520220519_051336

Toen ik uit de nachtdienst kwam, even de was gedaan en naar de supermarkt geweest. De was doe je in de Laundry Room. Je schrijft je in voor een tijdslot, op het hele uur. Dat uur heb je de wasmachine en het uur erna de droger. En als je niet op tijd bent, loop je kans dat de was in de mand beland en dus niet droog is, het volgende uur is de droger namelijk voor een ander!

20220520_173311

Op zaterdag ben ik naar deck 2 geweest met een kamergenoot. Op deck 2 zijn de motors, generatoren, waterzuivering, druksystemen, enzovoort. Daar kom je niet zomaar, om er te komen, moet je eerst door een aantal ruimtes met controlepanelen en allemaal gangetjes. Het was erg interessant en erg lawaaierig. We kregen uitleg over van alles, bijvoorbeeld over het systeem om de brandstof te reinigen en van alles wat betreft onderhoud. Eens in de maand worden de motors gestart om te controleren of alles werkt zoals het hoort. In de motors zitten meer dan 50 cilinders.  Ook vertelde hij ons dat het schip vaart met behulp van de schroef aan de achterkant maar dat ook bij de boeg schroeven zitten, zodat het schip kan inparkeren in de haven. Als je lang bent, loopt je op deck 2 constant met je hoofd in de kabels en van alles, er lopen heel veel kabels langs het plafond namelijk en het is niet zo hoog. Hij vroeg ons om niets te posten dus daarom geen foto’s. Deck 1 is de onderste laag van het schip, daar bevinden zich tanks met brandstof, water en ballast. Daar zijn we niet geweest. Je merkt op deck 2 dat het schip ook smaller wordt naar onderen toe, je ziet bijvoorbeeld de scheepswand met een boog naar onderen lopen.

20220521_101728

Verder zou ik eerst vrij zijn maar onverwachts werd ik gebeld of ik een dienst op de IC kon werken. De avond heb ik dus op de IC doorgebracht metNhet invullen van uurlijkse observaties van bloeddruk, hartslag, enzovoort. Nu moest ik zelf het grafiekje maken in plaats van dat de computer dat voor me doet.

20220521_200648

In de namiddag namen we afscheid van een van onze kamergenoten, er werd uitgebreid uitgezwaaid.

20220521_142034

1. Corine Eikelenboom:
    25 mei 2022
    Mooi hoor om te lezen hoe je deze weken ervaart aan boord. Succes nog!
  2. Gert Groothuis:
    25 mei 2022
    Wat een mooie verhalen en foto’s Jentina.
    Leuk dat je ons zo op de hoogte houdt.
    Jullie werkwijze daar lijkt precies op hoe ik ooit begonnen ben op de IC. Alles met de hand en op papier 😀.
    Dat geeft een goed gevoel hè? Te weten dat je je werk gewoon kunt doen zonder computers. Daar ga je profijt van krijgen.
    Goed bezig 💪
  3. Henriette Hoogenberg:
    25 mei 2022
    je hebt ook schrijvers talent, vind het leuk om je belevenissen zo mee te lezen en mee te genieten van de foto's. back to basic weer papieren dossiers...maar het werkt dus nog wel ;)
  4. Marijke:
    27 mei 2022
    Zo te lezen heb je je draai wel aardig gevonden op het schip, het zal straks weer enorm wennen zijn denk ik. Geen magneten aan het plafond, digitale dossiers en de patiënten liggen netjes in de bedden. Geniet nog even van het bijzondere avontuur! wat je aan het beleven bent en heel veel succes!