Update week 5

18 mei 2022 - Gorée, Senegal

Afgelopen week was een week waarin ik meer van het land gezien heb. Ik ging op maandag met 2 kamergenoten naar de boer die groente, fruit en eieren levert voor het schip. Daarvoor hadden we eerst een taxi nodig. We zijn eerst eerst haven uitgelopen en eenmaal bij de doorgaande weg hielden we een taxi aan. Er moet eerst natuurlijk over de prijs onderhandeld worden maar bij de 3e was het raak. Onderweg zagen we veel paarden met wagens op de doorgaande weg. De boerderij lag ongeveer 50 minuten verderop, nog steeds in de stad. De boer vertelde daarover dat hij 20 jaar geleden buiten Dakar begon maar dat de stad hem ingehaald heeft. We hadden hem deze morgen vroeg gesproken toen hij groenteafval voor zijn dieren kwam ophalen bij ons schip en hij vertelde dat hij er misschien eerst niet was maar dat zijn vrouw ons wel binnen kon laten en dat was inderdaad het geval. We hebben eerst zelf rond gekeken en later kwam hij terug en gaf ons uitleg. Hij is een biologische boer en van oorsprong plantveredelaar. Zijn doel is zelfvoorzienend worden en dat gaat erg goed. Hij verbouwd samen met anderen groenten en fruit maar houdt ook kleinschalig dieren. Van de melk van koeien en geiten maken zij yoghurt en kaas en van het fruit gelei en jam. Ook is hij bezig om bananen op te kweken. Op het terrein zagen we dat veel planten in kleine perkjes kriskras door elkaar staan. Maar dat is juist goed tegen ziektes. Er wordt geen gebruik gemaakt van pesticiden maar van bijvoorbeeld extract van een lokale plant die een week tegen insecten werkt.

20220509_12145720220509_12105720220509_115458

's Middags zijn we naar een vismarkt geweest, brrrr. Ik vond er niet zoveel aan. Het was wel leuk ok te zien hoe de vissers binnenkwamen. Ze varen met hun bootjes dicht naar het strand en rollen hem met z'n allen het strand op. Het hele strand stond vol bootjes in allerlei kleuren. Daarnaast was een markt met allemaal kraampjes, ook daar moet je weer aan de bak om af te dingen.

20220509_151118

De dagen dat ik werkte, ben ik op bij patiënten na plastische chirurgie geweest. Er wordt op veel plaatsen boven open vuur gekookt wat regelmatig brandwonden en ongelukken veroorzaakt. De brandwonden zorgen nadat ze geheeld zijn, voor ernstige vergroeiingen en met een operatie wordt geprobeerd de functionaliteit van het ledemaat te herstellen. Ze blijven vaak lang in het ziekenhuis opgenomen en hebben veel pijn omdat er zo'n grote operatie heeft plaatsgehad. Het was erg leerzaam!

Op vrijdag was ik vrij en ben ik met een andere Nederlandse collega naar het zwembad van het Pullman hotel geweest. Zaterdag heb ik met een aantal mensen het eiland Gorree bezocht. Dit eiland is een belangrijk symbool van het slavernijverleden geworden. Hier werden toekomstige slaven namelijk opgevangen totdat er een schip kwam om hen naar Amerika te brengen. De Engelsen, Nederlanders en Fransen zijn de baad geweest op het eiland en je zie vooral van de Franse kolonie nog veel terug. We hebben het gebouw bezocht waarin mannen, vrouwen en kinderen werden gescheiden, gevangen gezet, eventueel gevoed werden om zwaarder dan 60kg te worden en vervolgens met een klein bootje naar de grote schepen gebracht werden. Daarbij moesten ze door de deur waardoor terugkeer niet meer mogelijk was. De gids liet ons ook zien hoe de slaven geboeid werden. Op de terugkeer wad het erg druk ker veel kinderen. We raakten in gesprek met iemand die uit Dakar kwam en hij vertelde dat het een verplichte reis is voor basisschoolkinderen als onderdeel van de geschiedenis van hun land.

20220514_11383320220514_122838

Afgelopen week merkten we dat het warmer wordt en de wind weg gaat, door de wind was het elke keer nog aangenaam buiten maar nu wordt het echt warm. Daarom zijn we ook 2 keer 's ochtends naar een strand geweest om te zwemmen en ook van het zwembad is goed gebruik gemaakt. Kortom, een drukke week gehad, deze week zal wat rustiger zijn.

20220513_17382720220513_145614

1. Sabyna:
    18 mei 2022
    Leuke foto's Jentina, mooi dat je ook nog wat van de omgeving ziet. Een hele andere wereld buiten het schip.
  2. Christine van Nee:
    20 mei 2022
    Wat een geweldig avontuur Jentina! Leuk om mee te kunnen lezen.. Geniet van je resterende tijd en tot ziens op 2A. Je eerste werkweekend hebben we beiden late diensten dus dan moet je alles vertellen, haha.. Groetjes van Christine
  3. Janet:
    22 mei 2022
    Hee Jentina, wat leuk om je blog weer te lezen. Leuk om ook wat culturele uitstapjes te kunnen maken. Veel succes met je laatste weken, geniet er van want het schiet alweer op.
    Groetjes van de late dienst IC en CCU