De Global Mercy is in Dakar

27 mei 2022 - Dakar, Senegal

Vandaag is de Global Mercy aangekomen in Dakar!!

IMG-20220527-WA0024

Vanaf morgen start ook de Africa Celebration. Helaas hangt op dit moment de vlag halfstok omdat in een ziekenhuis niet ver hier vandaan, 11 baby's zijn omgekomen door een brand. De Global Mercy werd daarom ook minder groots onthaald dan gepland omdat we rekening houden met de dag van nationale rouw in Senegal.

De Africa Celebration gaat heel veel betekenen voor de toekomst van de zorg in Afrika en de doelen zijn gesteld voor het jaar 2030. Er wordt ook herdacht dat Mercy Ships nu 30 jaar werkzaam is in Afrika. De organisatie van de Africa Celebration is in handen van de regering van Senegal en Mercy Ships. Het streven is veiligere en toegankelijke zorg op gebied van chirurgie, obstetrie en anesthesie. Samenwerking tussen en medewerking van verschillende landen is daarbij heel belangrijk. Afgelopen maand is een symposium gehouden met afgevaardigden uit veel verschillende landen en dat is veelbelovend. De komende dagen zijn er veel activiteiten gepland, de huldiging van de Global Mercy, komst van hoogwaardigheidsbekleders, enzovoort.
Daarvoor heeft de haven heeft een facelift gekregen. Er is een enorme schildering gemaakt bij de ingang van de haven, de weg is gedeeltelijk geasfalteerd, er is geveegd, de vrachtwagens zijn weg. Op het terrein van ons schip, de Africa Mercy, is een grote tent opgezet en de Mercy Ships auto’s zijn ergens anders geparkeerd. En vandaag is de Global Mercy dus aangekomen. Dat schip kan achteruit inparkeren, zonder hulp van sleepboten! En het is enorm groot. Helaas zit ik weer in quarantaine vanwege contact met een covid positieve collega dus kon ik niet naar het dek gaan. Maar hopelijk kan ik er snel weer uit. Voordeel is dat onze cabin ramen aan de waterkant heeft, ik kon alles dus mooi volgen! Dit alles heeft wat beveiliging betreft wel veel gevolgen maar het is allemaal erg interessant om te volgen. Voor meer informatie over de Africa Celebration, zie: https://mercyships.africa/africa-celebration/.

IMG-20220524-WA0016IMG-20220524-WA0026IMG-20220524-WA0028

Eerder deze week ben ik de stad ingegaan, na een flinke wandeling kwamen we aan bij ‘the factory’, de fabriek. Hier worden kledingstukken, tassen, enzovoort gemaakt van de stoffen die in Senegal gemaakt en gedragen worden. Het is nogal overweldigend! Het gebouw heeft 3 verdiepingen, allemaal gangetjes. Op de eerste en tweede verdieping wordt in kleine winkeltjes van alles gemaakt en ook verkocht. We krijgen eens per 2 weken een kleermaker aan boord maar ik heb niet meer genoeg tijd om iets te laten maken dus heb ik nu een rok gekocht in de fabriek. Bij de ingang van de fabriek loopt er iemand met je mee die ongeveer werkt als een personal shopper en bij wie je uiteindelijk ook betalen moet. Afdingen is een must. Er wordt hier betaald met CFA, 1 euro is ca 650 CFA. En natuurlijk proberen ze je voor de gek te houden, iemand die mee was vroegen ze 110 000 CFA te betalen, maar als je in een goed humeur bent, kun je flink afdingen.

IMG-20220524-WA0024IMG-20220524-WA0022

Wat werk betreft heb ik ook een interessante week achter de rug. Het is bingo wat IC betreft. Afgelopen 2 dagen alweer op de IC gewerkt en het is erg fascinerend om je eigen trendtabellen met bloeddruk, hartslag, enzovoort te maken! En ik heb opnieuw bij plastische chirurgie gewerkt tijdens avonddiensten, het is een uitdagend, leerzaam en voor patiënten levensveranderd specialisme.

1. Herma:
    27 mei 2022
    Interessant jentina! 5 jaar geleden maakten wij die trend tabellen ook nog op papier! Ook de vochtbalansen werden handmatig uitgerekend!
    Nog gefeliciteerd met je neefje!